Transport & Logistics Belgium (TLB) reageert voorzichtig positief op het federale regeerakkoord dat dit weekend tot stand gekomen is. Bij een eerste lezing stellen we vast dat deze nieuwe regering toch oog heeft voor de noden van de Belgische (transport)ondernemingen.
De regering erkent dat de loonkosten van de Belgische ondernemingen veel te hoog zijn. Hierdoor verliest het Belgisch wegvervoer alsmaar meer concurrentiekracht tegenover de buurlanden. Door de loonkost te verlagen en de concurrentiekracht van onze ondernemingen te verhogen kan de koopkracht van werknemers op duurzame wijze verhoogd worden. TLB roept de regering op om snel een concreet plan van aanpak uit te werken. Niet – productieve uren vrijstellen van RSZ en bedrijfsvoorheffing kan daarbij alvast een eerste stap in goede richting zijn.
TLB is ook tevreden dat de nieuwe federale regering de noodzakelijke professionele diesel niet afschaft maar een competitief voordeel zal behouden dat voldoende groot is ten aanzien van Frankrijk en de andere buurlanden. Het is onacceptabel om de bestaande (fossiele) energiebronnen zoals diesel nu fors duurder te maken zolang de zero-emissie alternatieven nog niet economisch concurrentieel zijn.